AyurVéda a hétköznapokban

Az indiai ayurvédikus orvoslás - amely tulajdonképpen inkább egészségmegőrzés - hétköznapi, nálunk is alkalmazható módszereiről.

Linkblog

Általános összefoglaló az ayurvédáról

2010.02.15. 17:25 - hanaura

Címkék: összefoglaló

Ayurvéda:


Természetgyógyász családba születve nem volt számomra idegen sok-sok messziről hozzánk látogatott gyógyítási mód, így természetesen az indiaiak által preferált ayurvéda is ismerősen csengett, de azért volt némi távolságtartás vele, csak annyira amennyire egy számunkra még idegen emberrel szokásos.
Később amikor egy rendkívül súlyos betegség miatt két hét alatt lefogytam húsz kilót és majdnem meghaltam, átértékeltem a kapcsolatomat az ayurvédikus gyógyítással.
Egy ilyen gyógymódokkal foglalkozó klinikán megmentették az életemet, és egy életre szóló bizalmat erről a látásmódról.

Mi is az ayurvéda?

Az ayurveda két szanszkrit, azaz ó-indiai eredetű szóból tevődik össze: ayus és a veda, ahol az ayus jelentése „élet” illetve „egészség”, a veda szó jelentése „tudni”. Tehát, az ayurveda európai fordítása: orvostudomány, azaz az életről szóló tudás, Indiában született, a beláthatatlan ősidőkben, még azelőtt, hogy az egyiptomi piramisok el kezdtek volna épülni. (Rövid megjegyzés: a fentebb említett szanszkrit nyelv gyakran vissza fog köszönni a témákban, mivel ez az ayurvéda "hivatalos" nyelve.)


Az ayurvádikus gyógyításban két markánsan megkülönböztethető irányzat létezik:
 

  • Orvostudomány egészségeseknek (Ezt szanszkrit nyelven svastha vritta-nak hívjuk)

  • Orvostudomány a betegeknek (Ezt pedig atura vritta-nak)

E két kategória közül is az előbbi az ami sokkal markánsabban jelentkezik mind elméleti, mind gyakorlati szinten, ahogy arról majd később bővebben írok is.


A nagy hangsúly a betegség

megelőzésén

főképpen az ayurvéda legfontosabb alaptételén nyugszik, azaz a legfontosabb gyógyszerünk a testtípusunknak megfelelő étkezés, és egyéb mindennapi szokások. Ez nagyon fontos, és markáns különbség a nyugati koncepcióval szemben, ahol a betegség többnyire tüneti kezelése már annak késői stádiumában kerül orvoslásra.


Így az ayurvéda, az ayurvédikus tudás nagyszerűen beilleszthető a mindennapjainkba, hiszen ha tudjuk mi az az életmód ami a legmegfelelőbb a számunkra, akkor a szervezet is ellenállóbban viselkedik mindenféle betegséggel szemben, és meg ha adott esetben ezek mégis jelentkeznek, akkor az adott testtel és a természettel összhangban lévő megoldás rendkívüli hatékonysággal segít.



Az ayurvéda orvostudomány. Nem gyógyító vallás, nem népi gyógymód, nem kuruzslás. Az orvoslás tudományos rendszere, amelynek egyenessége és ellentmondás nélkülisége meggyőzi a korszerű gondolkodást, ahogyan azt gyakran tapasztaljuk a nyugati orvostudomány által a nehezen konkretizálható "holisztikus" feliratú dobozba száműzött ősi, jól bevált gyógymódok esetében.



Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy az ayurváda egy teljesen racionális, tudományos alapon nyugvó dolog, még ha számos modern, és kétséges hitelességű gyógymód alkalmazói gyakran hivatkoznak rá, vagy éppen kölcsönöznek annak tudástárából.


A gyógyítás és egészségmegőrzés ayurvédikus módszerei alaposan kidolgozott elméleti és praktikus, könnyen alkalmazható alapokra épülnek, amelyek meggyőző magyarázatot adnak a működésére és a környező világgal való együttműködésére annak a legbonyolultabb rendszernek, amit mi emberi szervezetnek hívunk., és aminek számos aspektusa még ma is misztika a modern tudománynak. Az ayurvéda egyik alapköve a három dósa elmélete, vagy a biológiai energia három formája. Ezek a vata, pitta, kapha elnevezést kapták, és az összes szerv és szervezetünk összes rendszerének működését biztosítják. Mindhárom biológiai energiának saját tulajdonságai és funkciói vannak, a vata, a pitta és a kapha dinamikus egyensúlya tartja fenn az egyén összes rendszerének optimális működését.

Az összes ayurvédikus eljárásnak, diétának és készítménynek az a célja, hogy megőrizzék, vagy helyreállítsák a a fent említett, minden emberben ott munkáló erők egyensúlyát, ami a gyógyulásnak és az egészség fenntartásának a feltétele, így az ayurvédikus gyógyítás első fázisa a gyógyítandó személy állapotának, a fenti kategóriák alapján nagy pontossággal bekalibrált testtípusának a világossá tevése után a felborult egyensúly helyreállítása, amiben fontos szerepet játszik több tényező is.

Charaka szerint, aki a legtöbb ősi ayurvédius írást hagyta a világra az egészség a következő elemekből épül fel:

  • mentális egészség 40%
  • táplálkozás 30%
  • napirend, illetve mozgás 30%

Ez már valamivel konkrétabbá teszi az eddigiek olvasása után talán még nem teljes mértékben egyértelmű képet erről az ősi gyógymódról.




A személyesség alapvető evidenciája az ayurvédának, az ayurvédikus látásmódnak, ami a dolgok fizikai, pszichikai és lelki természetét illeti. De mit is jelenthet ez a gyakran emlegetett szó?  Saját definícióm szerint azt, hogy mindennel és mindennel a maga természete szerint bánunk, mindenkivel az Ő sajátos mivolta szerint. Ez nagyon fontos dolog. Fogunk még beszélni ennek a kérdésnek a pszichikai, illetve lelki vonatkozásairól is éppen eleget, most inkább a fizikai, mondhatni testi részéről beszélnék.

Azzal együtt is, hogy nincs két egyforma test (ahogyan két egyforma lélek sem, sőt: két egyforma értelmezés az ayurvédáról, de erről később:)), valamiképpen mégis szükség van egy rendszerre, ami alapján tudjuk hova sorolni az adott esetet. Most a testről beszélünk. Miből áll a test? Igen, igen csontból is, és, igen jogos a válasz, szövetekből, de ennél hatoljunk mélyebbre!

Az ayurvéda öt elemet állapít meg, amiből aztán minden élő és élettelen készül a Teremtő gyárában:

  • föld
  • tűz
  • víz
  • levegő
  • éter

Az előbb már említettük a testben munkálkodó erők hármas felosztását, ami természetesen mindenkiben kevert formában van jelen, de azért markánsan egyik-másik elem dominanciájával.


Rendelkezünk eddig a vata, a pitta és a kapha kategóriákkal, amikről aránylag gyakran olvasni egészséggel foglalkozó írásokban. Akkor most töltsük fel ezeket tartalommal!



  • vata elem (levegő, éter)
  • pitta elem (tűz, víz)
  • kapha elem (víz, föld)

Így már azért konkrétabb valamivel a képünk saját magunkról, illetve másokról. Ez után már csak némi további részletezés szükséges, és elég pontosan meghatározhatunk az életünkben bekövetkezett mindenféle fizikális folyamatot.



A

vata

elem, ami tartalmazza a levegőt, és az étert, a testen belül a központi idegrendszerért felel, azaz a test irányításáért.


Az éter, de főképpen a levegő tulajdonsága, hogy hideg, gyors, szárító hatású, szóval ha egy kimondottan szeles időben kimegyünk a szabadba, akkor magunk is tapasztalhatjuk, hogy a három elem közül melyik is hat ránk éppen!:)



A

pitta

elem a tüzet és a vizet foglalja magában, és elsősorban az emésztésért, a test energiaszintjének optimalizálásáért fele.


A víz és a tűz együttes hatása a test hevítése (ahogyan azt például evés után, az étel emésztésekor megfigyelhetjük), az ébrenlét, az aktivitás, az energia, a fizikai erő szinten tartása. Aki érzékeny az erős napsugárzásra, ami a tűz elem külső helyről történő legmarkánsabb megtapasztalása, az már tudhatja, hogy ez az elem jelentős szerepet játszik a teste működésében.



A

kapha

elem ami magában foglalja a vizet és a földet, a mentális egyensúlyért, a test erejének a forrásáért felel elsősorban. A víz és a föld, ha kipróbáljuk, és összegyúrjuk, sárrá alakul. Ezért a példa kedvéért ha  egy hideg somlói galuskát eszünk, az garantáltan a kapha elemet fogja erősíteni.



Ez a hármas felosztás más módon is jelen van:


A test 70%-át a kapha elem teszi ki. Ez elsősorban hús, a nedvek, a pitta elem a 20%ot, ez az emésztés tüze és a gyomorsav, és a vata pedig a maradék 5%-ot, ami pedig a testben, pl a csontokban jelen lévő levegő.



Látható a fentiekből, hogy egy kézzel fogható, praktikus tudománnyal állunk szemben.


Természetesen az eddig leírtak csak a kezdetét jelentik ennek a színes világnak a megismerésének, de kezdetnek szándékaim szerint nagyszerű!




Jómagam ayurvédikus masszázsterapeutaként nagyon sok hasznát veszem ezeknek az információknak, hiszen, az indiai masszázs legfontosabb alapvetése, amolyan háttérországa maga az ayurvéda, ezen belül is a megfelelő testtípus analizálása, illetve az eszerint való további kezelés.


Praxisom során természetesen hatalmas előnyt jelent a természet gyógyász családom irányából gyerekkorom óta érkező tanítás, amely szintén a fenteket támasztja alá, azaz a jól bevált "hagyományos" tudás egyáltalán nem összeegyeztethetetlen az ayurvédával, ellenkezőleg!


Ez utóbbinak a komoly előnye, hogy egy könnyen értelmezehető, és alkalmazható keretbe foglalja azt aminek a helyes  alkalmazásánál azt mondjuk, hogy ez egy egészséges állapot.




Amennyiben kérdés merül fel akár az ayurvédával általánosságban, akár test-diagnózissal, egészségmegelőző, öngyógyító, illetve gyógyítási tanácsokkal, illetve ayurvédikus masszázzsal(ami mind fizikai, illetve mentális gyógyításban, illetve élvezetességében páratlan) kapcsolatban, állok a rendelkezésére!




 Sándor Dávid


 ayurvédikus masszázsterapeuta


 06 30 870 5240


 

sajti108@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://ayurveda.blog.hu/api/trackback/id/tr191760761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása